Nieuwsblog

Reanimatiecursus door professionals

20-12-2018
Corpus Mentis biedt de reanimatiecursus met AED (BLS) gegeven door professionals (IC verpleging / ambulance /...
Lees verder

Weet jij waar een defibrillator (AED) hangt?

08-10-2018
  Foto: ANP Een op de drie weet volgens Hartstichting niet waar defibrillator hangt  08 oktober 2018...
Lees verder

De meeste Nederlanders kunnen niet reanimeren

09-08-2015
Uit recent onderzoek blijkt dat 74 % van de Nederlanders niet kan reanimeren. Uit het onderzoek bleek tevens dat 29 %...
Lees verder

Mythes ouderen na reanimatie

02-08-2015
Er is een beeld ontstaan dat reanimeren bij ouderen een grote kans geeft dat zij als een kasplantje verder moeten...
Lees verder

Zorg en Zekerheid geeft beperkte keuzevrijheid

19-06-2013
De zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid biedt haar klanten beperkte keuzevrijheid van zorg. Bij 16 klanten van Zorg en Zekerheid is een kleine cohortstudie uitgevoerd naar de informatievertrekking die zij hebben gehad.

Deze cohortstudie laat zien dat klanten van Zorg en Zekerheid worden geadviseerd om alleen onder behandeling te gaan bij gecontracteerde zorgverleners waarna adres en telefoonnummer worden gegeven. Tevens is er in een aantal gevallen gesproken over ‘hogere kwaliteit’ van de gecontracteerde zorgverleners en het afraden van behandeling bij de niet-gecontracteerde zorgverleners en praktijken. Daarnaast laat dit cohort zien dat klanten foutief worden voorgelicht over vergoeding van niet-gecontracteerde zorg. De vergoeding voor deze zorg is een percentage van het normtarief dat de zorgverzekeraar hanteert. Dit betekent dat altijd een vergoeding wordt uitgekeerd voor niet-gecontracteerde zorg. Echter uit de cohortstudie blijkt dat klanten van Zorg en Zekerheid kregen te horen dat er niets zou worden vergoed.

De informatieverstrekking in de zorgwinkel is vaker foutief gebleken, dan bij telefonisch contact. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen of dit te maken heeft met beperkte kennis op dit gebied bij de medewerkers van Zorg en Zekerheid of de afwezigheid van gespreksopnamen in de zorgwinkel. De conclusie: Bij verschillende vormen van zorg is verkeerde informatie verschaft. Bij bezoek aan de zorgwinkel treedt dit vaker op dan bij telefonisch contact.

Onderteken Petitie Keuzevrijheid Zorg


Aanmelding Advies Zorgverzekeraar

Cursusleiden

Politiek

Zorgverzekeraar